What about the boys ? Language, literacy and underachievement.

Qu'en est-il des garçons ? Compétences linguistiques, littéracie et sous performance

Conférence avec Cathie HOLDEN - Professeur des Universités à Exeter en Angleterre

Mercredi 28 mars 2012

Biography :

Cathie Holden is Associate Professor at the University of Exeter, UK, where she trains both primary and secondary teachers. She has been involved in major studies into boys’ underachievement and into young people’s hopes and fears for their personal, local and global futures and the extent to which they feel prepared and motivated to act for change. Books include ‘Education for Citizenship: Ideas into Action’ (2002) (with Nick Clough), The Challenge of Teaching Controversial Issues (2007) with Hilary Claire and ‘Teaching the Global Dimension: Key Principles and Effective Practice’ (2007) with David Hicks.

Abstract:

What about the boys? Language, literacy and underachievement.

The talk will focus on one of the challenges facing teachers in both France and the UK: that of the underperformance of boys in literacy at all ages. It will draw on interviews and observations from an extensive UK study of 144  pupils, aged 5 to 15, and their teachers. The findings have much to tell us about teacher expectations, perceptions of behavior and the effective teaching of reading and writing to both boys and girls.

Biographie :

Cathie Holden est Professeur des Universités à l’Université d’Exeter (GB), où elle forme les futurs enseignants dans le domaine de l’éducation à la citoyenneté et les sciences humaines. Sa recherche porte sur les espoirs et les préoccupations des jeunes concernant leur avenir au niveau personnel, global et local et de quelle manière ils se sentent préparés et motivés à agir pour le changement. Ses ouvrages comprennent : ‘Education for Citizenship: Ideas into Action’ (2002) (en collaboration avec Nick Clough), The Challenge of Teaching Controversial Issues (2007) en collaboration avec Hilary Claire and ‘Teaching the Global Dimension: Key Principles and Effective Practice’ (2007) en collaboration avec David Hicks.

Résumé :

Qu’en est-il des garçons? Compétences linguistiques, littéracie et sous-performance

Cette communication examinera un des défis auxquels sont confrontés les enseignants en France et au Royaume Uni : la sous-performance des garçons, tout âge confondu, dans le domaine de la littéracie. Elle s’appuiera sur des données issues des entretiens et des observations menés dans le cadre d’une étude approfondie au Royaume Uni de 144 élèves âgées de 5 à 15 ans et de leurs enseignants. Les résultats nous révèlent des informations pertinentes par rapport aux attentes des enseignants, de leurs perceptions des comportements de leurs élèves et de l’enseignement efficace de la lecture et de l’expression écrite aussi bien aux garçons qu’aux filles.